Interview Anuska

HomeInterview Anuska

Anuska is Cliëntcoach bij Lang Leve Thuis. “De ruime aandacht voor het welzijn van cliënten trok me erg aan.”

Anuska (37) is Cliëntcoach bij Lang Leve Thuis en werkt hiervoor bij de Rudolph Steiner zorg. Na een korte tussenstop op locatie Houtwijk sloot ze aan bij het eerste Lang Leve Thuis Team. Lang Leve Thuis volgens een zeer gedreven Anuska: gesprekken met cliënten, zelfredzaamheid en vooral praten

Waarom heb je gekozen voor werken bij Lang Leve Thuis?
‘Toen we met de Rudolph Steiner-cliënten naar Houtwijk kwamen, moest ik erg wennen. Aan de locatie, aan een andere werkwijze. Gelukkig kwam al snel Lang Leve Thuis in beeld en ik dacht dat ik daar meer op mijn plek zou zijn. Rudolph Steiner biedt antroposofische zorg. Nu is het niet zo dat Lang Leve Thuis dat ook doet, maar de ruime aandacht voor het welzijn van cliënten trok me erg aan. Past beter bij me. Op de laatste dag van de sollicitatieprocedure heb ik toch maar een mail gestuurd. Ik dacht dat het niks zou worden maar ik werd meteen gebeld!”

Wat doet een Cliëntcoach binnen Lang Leve Thuis?
‘Eigenlijk ben ik er voor de Cliëntondersteuner, voor de mantelzorgers en natuurlijk de cliënten. Ik ben contactpersoon en eerste aanspreekpunt. Als de Cliëntondersteuner iets niet snapt of ergens moeite mee heeft, gaan ze naar de Cliëntcoach. Ik werk ook in de wijk, ik doe gewoon alle werkzaamheden en dit erbij. Dat is de functieomschrijving, dus het is niet alleen maar ondersteunen en paraat staan, als Cliëntcoach werk je ook met de cliënten in de wijk. En als de cliënt vragen heeft of met iets zit, dan kijken we of we dat intern kunnen oplossen met de Cliëntondersteuners en zo niet, dan kunnen ze met mij contact opnemen.

De zelfredzaamheid van de cliënt is belangrijk in het Lang Leve Thuis-traject, ben je daar bewust mee bezig?
“Zeker, heel erg zelfs. Daar zijn we actief mee bezig. Samen met de cliënt pakken we dingen op en soms moet de cliënt daar ook erg aan wennen. Het is bij Lang Leve Thuis dan net even een andere structuur dan dat ze daarvoor gewend waren. De cliënt stimuleren om zelf dingen te doen is soms wat lastig. Cliënten kregen huishoudelijke hulp op een bepaalde dag en dat is nu anders, het wordt verspreid. Ze moeten daaraan wennen. Eigen regie stimuleer je daarnaast ook door samen in beweging te blijven en alle dingen nog doen die mogelijk zijn.”

Wat vind je het leukste om te doen als Cliëntcoach?
“Het leukste is absoluut het praten met de cliënten, gesprekken voeren. Daarnaast ook de zorg te verlenen die zij nodig hebben, ADL. Dat cliënten zich openstellen en mij hen laten helpen. Dat vertrouwen. Gemiddeld ben ik een uur, anderhalf uur bij een cliënt. Het ligt er aan wat er nodig is, geen dag is hetzelfde. En de indicatie natuurlijk speelt ook mee. De zorg heeft mij altijd aangetrokken. Vooral het regelen en praten, trok mij heel erg aan. Daarom ben ik de VIG MZ-opleiding gaan doen. Maar er was niet genoeg uitdaging voor mij. En dat is werken bij Lang Leve Thuis wél.”

Is er iets dat je minder leuk vindt?
“Ik heb een cliënt die blij is, maar ook erg verdrietig. Haar kinderen komen niet. Je merkt dat ze opleeft als we er zijn. Als ik wegga wordt ze verdrietig, dat is moeilijk en dus niet altijd leuk. Ook heb ik een cliënt die erg veel wil en verwacht dat we alles voor haar doen. Maar dat kan natuurlijk niet. De zelfredzaamheid houden we in ere! Maar het is lastig hoor voor cliënten, ze zijn een bepaald gezicht gewend en dan komen wij opeens. Ze weten het wel, maar vergeten het ook weer. Daarom is het zo belangrijk dat de teams klein zijn en blijven zodat de cliënten niet steeds aan een ander gezicht hoeven te wennen. We hebben een foto van ons team en die laten we bij de intake zien. Misschien kunnen we die foto beter op de koelkast bij cliënten plakken!”

Hoe ziet een dag als Cliëntcoach eruit?
“Geen dag is hetzelfde. Vooral nu is het even aanpakken, een collega is op vakantie en een andere is ziek. Ik vervang tijdelijk ook even de Cliëntregisseur. Best pittig, maar dat geeft me wel energie. En je leert weer wat! Ik doe nu een intake, ik ga op huisbezoek, ik werk in de wijk, zorg voor mijn cliënten. De cliënt voelt zich niet iedere dag hetzelfde, dus zijn mijn bezoeken ook nooit hetzelfde. Een spelletje doen, samen dingen uitzoeken, wandelen of soms heel rustig aan.
Laatst heb ik nog 2 cliënten aan Lang Leve Thuis verbonden. Het zijn bestaande cliënten van HWW in de wijk en als ze al een WLZ-indicatie hebben dan komen ze in aanmerking voor Lang Leve Thuis. Op het moment dat de wijkverpleegkundige en de Casemanager merken dat er nog meer zorg nodig is dan gaan ze een intake inplannen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de mantelzorgers. Ik kende de procedure nog niet zo goed maar ik ben geholpen en het is goed gegaan. Als Cliëntcoach doe je normaal gesproken deze taak niet maar nu, als vervanger van de regisseur, wel even. Heel leerzaam en leuk.”

Welke wijze les heb je voor Lang Leve Thuis-medewerkers?
“Doe het uit je hart. Dat is echt het allerbelangrijkste. En het is ontzettend leuk om dit werk op maat te kunnen doen. Het enige lastige tot nu toe vond ik dat een cliënt nog verwachtte dat haar huishoudelijke hulp en thuisbegeleiding langskwamen. Dat is niet meer zo als je naar LLT bent gekomen. Dat is even lastig geweest; om dat goed uit leggen. Cliënt vond dat moeilijk.”